Yoga from Bhagvad Gita
The Bhagavad Gita also gives other explanations of the term
Yoga and lays stress upon Karma Yoga (Yoga by action. It is said : 'work alone is your priviledge,
never the fruits of thereof. Never let the fruits of action be your motive and
never cease to work. Work in the name of Lord, abandoning selfish desire. Be
not be affected by success of failure.
This equipoise is called Yoga.
Yoga has also been described as wisdom in work of skillful
living amongst activities harmony by and moderation.
Yoga is not for him who gorges too much nor for him who
staves himself. It is not for him who sleeps too much not for him who stays
awake. By moderation in sleeping and walking Yoga destroys all pains and
sorrow.
The Kathopanished describes Yoga thus: When the senses are
stilled, when the mind is at rest, when the intellect wavers not then, say the
wise is reached the highest stage. This steady control of the senses and mind
has been defined as Yoga. He who attains it is free from delusion.
In the second aphorism of the first chapter of Yoga Sutras,
Patanjali describes Yoga as "Chittavritenirodhah. This may be translated
as the restrain (nirodhah) of mental (chhitta) modifications (vritti) of
consciousness (chitta). The work chitta denotes the mind in total (manas, that
is the individual mind having the power and faculty of attention selection and
rejection L it is the oscillating indecisive faculty of the mind) (b)
intelligence or reason (buddhi), that is the decisive state which determines
the distinction between things) and (c) ego (ahankara) literaily the I-maker,
the state which ascertains that 'Iknow.'
The word until derived from Sanskrit root vritti meaning
turn to revolve, to roll on. It thus men course of action behaviour, mode of
being, conditionof mental stage. Yoga is the method by which the restless mind
is calmed and the energy directed into constructive channels. As a mighty river
which when properly harnessed by dams and canals, creates a vast reservoir of
water prevents famine and provides abundant power of Industry : so also the
mind when controlled provides a reservoir of peace and generates abundant
energy of human uplift.
The problem of controlling the mind is not capable of easy
solution as borne out by the following dialogue in the sixth chapter of Bhagvad
Gita
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भगवद गीता भी योग शब्द की अन्य व्याख्याएं देती है और कर्म योग (क्रिया द्वारा योग) पर जोर देती है। यह कहा जाता है: 'अकेले काम करना आपका निजीकरण है, उसके फल कभी नहीं। कर्म के फल को कभी भी अपना उद्देश्य न बनाएं और कभी नहीं। काम करना बंद करो। प्रभु के नाम पर काम करो, स्वार्थी इच्छा को त्याग दो। असफलता की सफलता से प्रभावित मत होना। इस अपभ्रंश को योग कहा जाता है।
योग को क्रियाओं और संयम के बीच सद्भाव के बीच कुशल जीवन जीने के ज्ञान के रूप में वर्णित किया गया है।
योग उसके लिए नहीं है, जो बहुत ज्यादा सोखता है और न ही उसके लिए जो खुद को दांव पर लगाता है। यह उसके लिए नहीं है जो बहुत सोता है उसके लिए नहीं जो जागता है। सोने और चलने के योग में संयम से सभी दर्द और दुःख नष्ट हो जाते हैं।
कठोपनिषद ने योग का वर्णन इस प्रकार किया है: जब इंद्रियाँ स्थिर होती हैं, जब मन शांत होता है, जब बुद्धि तब नहीं लड़ती है, तो कहते हैं कि ज्ञान उच्चतम स्तर पर पहुंच गया है। इंद्रियों और मन के इस स्थिर नियंत्रण को योग के रूप में परिभाषित किया गया है। जो इसे प्राप्त कर लेता है वह भ्रम से मुक्त होता है।
योग सूत्र के पहले अध्याय के दूसरे सूत्र में, पतंजलि ने योग को "चित्तवित्रोदृदय:" के रूप में वर्णित किया है। इसका अनुवाद मानसिक (चित्त) की चेतना (चित्त) के संयम (चित्त) के रूप में किया जा सकता है। कुल में (मानस, व्यक्तिगत ध्यान और चयन और अस्वीकृति की शक्ति संकाय होने वाला मन है। यह मन का दोलन करने वाला अविनाशी संकाय है) (ख) बुद्धि या कारण (बुद्धी), यही निर्णायक है जो भेद का निर्धारण करता है () और (ग) अहंकार (अहानकारा) के बीच, आई-मेकर, जो राज्य का पता लगाता है, '' साख। ''
शब्द जब तक संस्कृत मूल vritti से निकला है, घूमने के लिए, घूमने के लिए। यह इस प्रकार कार्रवाई व्यवहार, होने की अवस्था, मानसिक अवस्था का पुरुष पाठ्यक्रम है। योग वह विधि है जिसके द्वारा बेचैन मन को शांत किया जाता है और रचनात्मक चैनलों में ऊर्जा का निर्देशन किया जाता है। एक शक्तिशाली नदी के रूप में जो बांधों और नहरों द्वारा उचित रूप से दोहन करने पर, पानी का एक विशाल भंडार बनाती है, अकाल को रोकती है और उद्योग की प्रचुर शक्ति प्रदान करती है: इसलिए जब नियंत्रित किया जाता है तो मन शांति का भंडार प्रदान करता है और मानव उत्थान की प्रचुर ऊर्जा उत्पन्न करता है।
भगवद्गीता के छठे अध्याय में गूढ़ संवाद द्वारा पैदा हुए मन को नियंत्रित करने की समस्या आसान समाधान के लिए सक्षम नहीं है।
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